Debatt

SD: Så löser vi problemen med Malmbanan

Trafikstoppen längs med Malmbanan har varit förödande. 100-tals miljoner går förlorade – varje dag. Så kan inte Sverige fortsätta. Det är dags att tänka om och tänka konstruktivt. Det skriver Thomas Morell (SD), vice ordförande trafikutskottet och Tobias Andersson (SD), ordförande näringsutskottet. 

”Vi är därför öppna för en diskussion med regering och berörda bolag samt statliga verk/myndigheter kring en OPS-lösning för Malmbanan”, skriver SD-ledamöterna.
”Vi är därför öppna för en diskussion med regering och berörda bolag samt statliga verk/myndigheter kring en OPS-lösning för Malmbanan”, skriver SD-ledamöterna.Foto: Fredrik Sandberg/TT, Henrik Montgomery/TT,
Thomas Morell
Tobias Andersson
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Allt för länge ignorerade den förra socialdemokratiska regeringen svensk infrastruktur. Vi ser nu konsekvenserna av detta i form av de återkommande bekymren med Malmbanan, vilken utgör en av Sveriges viktigaste järnvägssträckor.

Hälften av allt gods som transporteras mellan Norge och Sverige går på den 50 mil långa sträckan mellan Luleå och Narvik. Bara under de senaste fem åren har här skett nio allvarliga urspårningar med långvariga trafikstopp som följd. För gruvbolagen som trafikerar Malmbanan är detta givetvis en katastrof. Intäkter om 100-tals miljoner per dag har gått förlorade.

Så här kan vi inte fortsätta. Vi ser att det krävs en ny lösning för Malmbanan – OPS (Offentlig-Privat-Samverkan).

Lösningen kräver lite tankeverksamhet 

Vi har uppfattat att Socialdemokraterna krävt besked av regeringen om satsningar på Malmbanan likväl som att gruvbolagen med LKAB i spetsen lyft behovet av en snabb upprustning och stora statliga investeringar i Malmbanan. Även övriga aktiva gruvbolag i regionen har också pekat på behoven. Det är givetvis bra att Socialdemokraterna bedriver opposition.

Det svåra och jobbiga, vilket kräver lite mer tankeverksamhet, är givetvis att föreslå en lösning som inte endast innebär höjd skatt eller ökade avgifter, vilket är Socialdemokraternas universallösning.

Vi har tillsammans med regeringen fått ärva ett dysfunktionellt Trafikverk som av Socialdemokraterna tillåtits expandera under åtta år med över 50 procent, till i dag nästan 11 000 personer.

Gruvindustrin präglas av långa investeringshorisonter och inte minst statliga LKAB står inför historiskt stora framtidssatsningar, vilket bolaget ofta framför. En högre grad av automation, anläggande av nya huvudnivåer och en övergång från tillverkning av så kallade green pellets till fossilfri järnsvamp är exempel på det statliga gruvbolagets framtidsplaner. Gruvindustrin är även i starkt behov av säkra och tillförlitliga vägtransporter för att behovet av exempelvis maskindelar, bränsle, förbrukningsmateriel och kompetensförsörjning skall kunna säkerställas.

Öppna för en diskussion 

Med vår gruvvänliga politik öppnar vi exempelvis upp för en ökad prospektering och brytning genom förenklade tillståndsprocesser. Då vår politik avsevärt stärker branschen är det också rimligt att anta att större överskott kommer att genereras, vilket i sin tur rimligen borde få gruvbolag att överväga att investera i infrastruktur.

Vi har tillsammans med regeringen fått ärva ett dysfunktionellt Trafikverk som av Socialdemokraterna tillåtits expandera under åtta år med över 50 procent, till i dag nästan 11 000 personer. Detta till trots är bristerna och felen inom svensk järnväg fortsatt omfattande. Underhållet av svensk järnväg har under decennier varit kraftigt eftersatt och Malmbanan utgör inget undantag i detta sammanhang. Denna underhållsskuld åtgärdas dock inte över en natt.

SD: Öppna för diskussion 

Om en satsning på Malmbanan ska bli av i närtid behövs nya grepp. Vi har i det tillägg till Tidö-avtalet som rör infrastrukturpropositionen kommit överens med regeringen om att ”alternativa finansieringsformer ska prövas”.

Vi är därför öppna för en diskussion med regering och berörda bolag samt statliga verk/myndigheter kring en OPS-lösning för Malmbanan. Om nu LKAB och andra gruvbolag ser ett problem med Malmbanan och dess nuvarande skick samt kapacitet – vad är då dessa bolag villiga att bidra med i form av resurser för att utöka kapacitet samt höja kvalitén på spåranläggningen?

Vår lösning, vilken skulle påskynda upprustningen av Malmbanan, är sålunda en OPS-lösning där aktuella gruvbolag är med och finansierar, bygger och under en längre tid driver samt underhåller Malmbanan. Detta, Magdalena Andersson är att visa på konstruktivitet som inte ständigt går ut över skattebetalarnas plånböcker.

Nämnda personer

Magdalena Andersson

Partiledare Socialdemokraterna
Civ. ek (Handelshögskolan i Stockholm. 1992), doktorand (Handelshögskolan i Stockholm, 1992-1995)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024