Trafikverket trycker på flera åtgärder för att öka underhållstakten i järnvägen i sin slutrapport till regeringen. Men där Omtag Svensk Järnväg ser att 90-miljardersskulden kan betas av på tio år, står Trafikverket fast vid tidigare besked. ”Vi måste utgå från vad vi bedömer som genomförbart.”
Alla är överens om infrastrukturens betydelse. Därför är det viktigt att vi använder våra gemensamma resurser så att de gagnar och inte skadar våra järnvägar, skriver Ulf Flodin, ordförande Föreningen svenska järnvägsfrämjandet.
Nattågstrafiken skulle kunna samlas så att nyttjandet av tåg och personal kan användas effektivt. Det skriver Karin Svensson Smith och Elisabeth Lundberg-Karlsson, styrelseledamöter i Resenärerna.
Regeringen borde växla upp det hållbara resandet, i stället ser den på medan SJ lägger ned nattågstrafik mellan Västerbotten och Västsverige. Det skriver företrädare för regionledningen i Västra Götaland och Västerbotten.
Toggle ads