Debatt

Regeringen bör satsa mer på landets cyklister

Regeringens infrastrukturproposition var starkt inriktad på att underlätta för bilisterna. Nu behövs åtgärder för att underlätta för cyklisterna. Det menar Mattias Goldmann, vd 2030-sekretariatet, och Gabriella Stuart, projektledare Cykelskiftet och expert inom beteendeförändring.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) presenterade nyligen regeringens infrastrukturproposition, men den har ett för starkt fokus på att underlätta för biltrafiken, menar debattörerna.
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) presenterade nyligen regeringens infrastrukturproposition, men den har ett för starkt fokus på att underlätta för biltrafiken, menar debattörerna.Foto: Janerik Henriksson/TT/Christine Olsson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

I dagarna avslutas samverkansprojektet Cykelskiftet, som visar hur både näringsliv och kommuner kan stimulera anställda att cykla till jobbet. Förebilder som Örebro kommun visar att arbetsgivare har en central roll för att öka antalet anställda som byter bil mot cykel, men för att stimulera ökad cykling behövs riktade åtgärder.

Momsbefria förmånscyklar
Efter att Skatteverket omtolkade EU:s momsdirektiv så att förmånscyklar beläggs med 25 procent moms har många offentliga arbetsgivare pausat sina förmånscykelerbjudanden. 

Så fort nya EU-kommissionen, med uttalat höga klimatambitioner är på plats, bör regeringen begära ett förtydligande att arbetsgivare som erbjuder hållbara mobilitetstjänster för sina anställda inte ska momsbeläggas. Om ett svar dröjer bör regeringen justera momsen till sex procent, precis som för buss, taxi och inrikes flygresor.

Utjämna reseavdraget
1,2 miljoner svenskar jobbar inom 15 minuters cykling från hemmet, men enbart en av tio cykelpendlar. En viktig förklaring är att reseavdraget gynnar andra färdslag: egen bil ger 25 kronor per mil, motorcykel 12,50 kronor per mil och moped sex kronor per mil. Den som cyklar får noll kronor i reseavdrag. Om regeringen inte är redo att införa det färdmedelsneutrala resebidrag som sju av åtta riksdagspartier röstade för strax före valet bör åtminstone skillnaderna jämnas ut.

Den som cyklar får noll kronor i reseavdrag.

Uppfyll cykeldeklarationens åtaganden
Den 3 april skrev infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) under EU:s cykeldeklaration med 36 åtaganden för medlemsländerna, däribland att öka sammanhängande och säker infrastruktur för cykling och separera cykelbanan från vägbanan. Det fanns förväntningar på att infrastrukturpropositionen skulle leverera underlag för att förverkliga EU-kraven, men insatser för ökad överflyttning till cykel saknas. Därför bör riksdagen besluta om ett kompletterande underlag för ökad cykling.

Anta cykelmål
I regeringsuppdraget Utredning av mål för ökad cykling i Sverige presenterade Statens väg- och transportforskningsinstitut ett övergripande mål: att cyklingen ska öka på sådant sätt att tillgängligheten förbättras, folkhälsan stärks och klimatpåverkan minskar. 

Som etappmål föreslogs bland annat att cykelresornas andel av det totala antalet resor i Sverige ska öka till 20 procent till 2030 och 26 procent till 2035, utan att andelen gång- eller kollektivtrafikresor minskar. Ett sådant mål skulle kraftigt bidra till att minska transportsektorns klimatpåverkan; ett måste för att undvika höga böter från EU. Det borde därmed ligga i regeringens intresse att skyndsamt anta dessa mål, och ge Trafikverket i uppdrag att ta fram en handlingsplan för hur de ska nås.

Informera mera
Projektet Cykelskiftet visar tydligt hur begränsad kunskapen är hos arbetsgivare och arbetstagare om de förmåner som redan finns för cyklister. Med bättre information kan medborgare fatta egna, rationella beslut. En del av ansvaret faller på regeringen, som till exempel har skickligt etablerat skrotningspremien i allmänhetens medvetande – trots att en mycket liten del av befolkningen uppfyller kriterierna.

Dessa fem punkter bör inte ses som en långtgående kravlista, utan som konkreta möjligheter för regeringen att uppfylla undertecknade åtaganden, och gynna överflyttning till cykel. Vi ser fram emot att riksdagen bockar av punkterna i samband med behandlingen av infrastrukturpropositionen.

Nämnda personer

Mattias Goldmann

Grundare 2030-sekretariatet
Statsvetenskap (Uppsala Uni.)

Andreas Carlson

Infrastruktur- och bostadsminister (KD), ledamot i partistyrelsen
Fristående kurser i kommunikation, Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, fristående kurs i juridik, Lunds universitet

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024