Debatt

Låt inte offentlighetsprincipen nedmonteras

Det behöver göras en kartläggning av hur offentlighetsprincipen och dess tillämpning står sig i dag, skriver riksdagsledamoten Staffan Eklöf (SD).
 

Har vi lika mycket öppenhet och insyn som tidigare? Det frågar sig riksdagsledamoten Staffan Eklöf (SD).
Har vi lika mycket öppenhet och insyn som tidigare? Det frågar sig riksdagsledamoten Staffan Eklöf (SD).Foto: Johan Nilsson/TT/Riksdagen
Staffan Eklöf
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Offentlighetsprincipen är en central princip för svensk demokrati. Det är viktigt att följa utvecklingen och försvara offentlighetsprincipen. Men på senare tid har flera ändringar skett som kan påverka dess funktion.

Sekretessen har ökat

Dels har den svenska lagstiftningen som styr handlingars tillgänglighet för medborgarna ändrats flera gånger sedan Sveriges EU-inträde. Andra regeländringar har gjorts för att skydda den personliga integriteten. Dessutom har EU-rätten fått en annan status i förhållande till svensk rätt.

Dels har förhållanden i samhället ändrats på ett sätt som kan påverka tillämpningen av reglerna för handlingars öppenhet och tillgänglighet på olika sätt.

Kommunikationen hos politiska beslutsfattare har professionaliserats, något som gör det svårare för media och medborgare att granska dem.

Mängden internationella avtal har ökat och internationella dokument i myndigheters ägo har ökat. I kombination med ökad sekretess för sådant material, i svenska regler, minskar insynen.

Flera funktioner som tidigare endast utfördes av myndigheter utförs nu av företag. I vissa sammanhang används mycket breda hemligstämplingar, trots att öppenhet är tänkt att vara utgångspunkten för prövningar om allmänhetens tillgång till handlingar.

Säkerställ öppenhet och insyn

Kommunikationen hos politiska beslutsfattare har professionaliserats, något som gör det svårare för media och medborgare att granska dem. Slutligen har flera fall funnits för några år sedan, på olika nivåer, där man kan misstänka att partipolitisk hänsyn har vägts in vid sekretessbedömningar.

Det är angeläget att en kartläggning görs av hur offentlighetsprincipen och dess tillämpning står sig i dag. Har vi lika mycket öppenhet och insyn som tidigare? På vilket sätt har den ändrat sig?

Som de senaste årtiondena har visat kan mycket förändra sig. Tidningen Utgivarna visade också att 40 procent av överklagade hemligstämplingar i ärenden om utlämnande av handlingar bedömdes som felaktiga och ändrades i förvaltningsdomstolarna.

Tillämpningen av sekretessreglerna bör följas. Det finns ett behov av att en myndighet får i särskilt uppdrag att löpande följa regelutvecklingen och tillämpningen systematiskt inom området öppenhet och insyn.

Debattartikeln var ursprungligen en riksdagsmotion.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024