Debatt

Politikens bristande styrning får inte bli matchningsbranschens huvudvärk

I stället för att satsa på insatser som har visat sig framgångsrika föreslår regeringen att Arbetsförmedlingen återigen ska växa. Det ska bli mindre matchning hos experterna i matchningsföretagen och mer i myndighetens egen regi – ett recept för att misslyckas, skriver Jessica Forss Katz och Per Hammar, näringspolitisk expert på Kompetensföretagen respektive branschchef på Utbildningsföretagen

Vi kräver att regeringen snarast ger Arbetsförmedlingen i uppdrag att utveckla kvaliteten i de upphandlade arbetsmarknadstjänsterna, skriver debattörerna.<h3>&nbsp;</h3>
Vi kräver att regeringen snarast ger Arbetsförmedlingen i uppdrag att utveckla kvaliteten i de upphandlade arbetsmarknadstjänsterna, skriver debattörerna.

 

Foto: Pontus Lundahl/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Under mer än tio år har upphandlade matchningsföretag framgångsrikt hjälpt arbetssökande till jobb eller utbildning. Företagen, som har nära arbetsgivarkontakter och är experter på kompetensförsörjning, har fått ut närmare fyra av tio arbetssökande i egen försörjning. Att jämföra med Arbetsförmedlingens mål att var femte långtidsarbetslös matchas rätt.

Matchningsföretagen överträffar alltså målen i arbetsmarknadspolitiken – ändå är deras upphandlade tjänster nu hotade. Matchningstjänsten Rusta och matcha är utformad för en bred målgrupp av arbetssökande med varierande behov av stöttning – men med den gemensamma nämnaren att de står långt från arbetsmarknaden. Under 2024 har antalet personer som får hjälp av ett matchningsföretag minskat samtidigt som antalet leverantörer blivit fler. Högpresterande företag är på väg att ge upp på grund av bristande myndighetsstyrning hos Arbetsförmedlingen.

Ingen aktiv kvalitetsstyrning

Problemet är att Arbetsförmedlingen inte bedrivit en aktiv kvalitetsstyrning av matchningstjänsten. Branschen har alltid krävt att det ska vara höga inträdeskrav i tjänsten och låga trösklar för att uteslutas. I stället har det blivit precis tvärtom.

Leverantörer med för låga resultat och för få deltagare ska uteslutas från tjänsten.

Inträdeskraven är för låga och det saknas en tydlig uteslutningsmekanism för leverantörer på grund av låga resultat eller låg kvalitet i tjänsten. Tyvärr finns ett påtagligt ointresse både från regeringen och Arbetsförmedlingen att skärpa kraven på kvalitet och därmed driva på så att fler arbetslösa får tillgång till tjänsten – och ytterst kommer i sysselsättning.

Vi kräver att regeringen snarast ger Arbetsförmedlingen i uppdrag att utveckla kvaliteten i de upphandlade arbetsmarknadstjänsterna. Myndigheten borde få förtydligat uppdrag att:

1. Genomföra regelbunden översyn av resultaten och antalet deltagare hos matchningsleverantörerna

Leverantörer med för låga resultat och för få deltagare ska uteslutas från tjänsten. Branschorganisationerna har länge efterlyst en sådan översyn och det verkar som att Arbetsförmedlingen håller på att påbörja arbetet. Myndigheten borde fokusera på att rätt leverantörer finns med på marknaden, snarare än att begränsa deltagarvolymerna. Med avsevärt färre antal och mer seriösa leverantörer kommer resultaten höjas och fler arbetslösa få stöttning av de bästa i branschen.

2. Begränsa möjligheterna att använda underleverantörer i matchningstjänsten genom högre inträdeskrav

I dagsläget finns ett allt för stort antal underleverantörer som utför hela eller delar av matchningsuppdraget åt huvudleverantörerna. Det har lett till att kvaliteten i tjänsten undermineras, eftersom underleverantörerna inte alltid lever upp till samma krav som huvudleverantörerna ställs inför. Vi menar att det behövs tydligare beskrivning av vad underleverantörer ska kunna fylla för funktion inom ramen för tjänsten, för att det på sikt ska bli färre leverantörer på marknaden.

3. Sätta kvaliteten främst i den aktiva arbetsmarknadspolitiken

Arbetsförmedlingen har inte fokus på kvaliteten i upphandlingar av arbetsmarknadstjänster. Fortfarande är det vanligt att upphandlingar utvärderas enbart på lägsta pris samt att krav på kvalitet och tidigare erfarenhet av utbildningar och tjänster saknas. Rena prisupphandlingar riskerar leda till en nedåtgående spiral där kvaliteten försummas som urvalskriterium. Detta drabbar resultaten i tjänsterna – och ytterst hur många av deltagarna som kommer i arbete eller annan sysselsättning.

Den aktiva arbetsmarknadspolitiken kommer alltid fungera som bäst när Arbetsförmedlingen handlar upp arbetsmarknadstjänster med fokus på kvalitet, kontroller och uppföljning. Myndighetens misslyckanden och politikens bristande styrning får inte fortsatt bli matchningsbranschens huvudvärk. Det är en förutsättning för att motverka och bryta den växande arbetslösheten i Sverige. 

Läs också


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024